Talemåder i sangskrivning – en vinkel til sproglig læring

Der er masser af læring om sproget at hente, når man sætter skoleelever til at skrive sange.

 

For eksempel når man tager udgangspunkt i nogle af de pudsige ting vi går og siger til hverdag. Hvis man dykker ned i de danske talemåder, er der en masse inspiration og kreativt lærings-guf at hente. Bare giv fantasien frit løb.

 

Sparekniven (Helt ind til benet), skrevet af June Beltoft og Casper Dellgren, blev spillet første gang på Folkemødet i Allinge under folketingsvalget i 2015 . Siden røg den på top 10 på hitlisten Chartbase foran bl.a. Kim Larsen

Sparekniv og stemmegaffel


Som barn så jeg de indre billeder for mig,
når de voksne sagde underlige ting som at “jokke i spinaten”. Så så jeg for mig hvordan nogen jokkede rundt på en tallerken med stuvet spinat… Prøv selv at forestil dig hvordan det ser ud når folk “går agurk” og ryger helt “ned i kulkælderen” når de “køber katten i sækken” og bliver “taget med fingrene i kagedåsen”. For mig ligner det en skør tegneserie.

Når jeg er ude som Huskunstner og skal sætte en klasse i gang med at skrive deres egne sange, er talemåder en sjov måde at få gang i de unge elevers fantasi. Uanset hvilken indfaldsvinkel man vælger, er der en masse inspiration at hente. 

Talemåder kan nemlig bruges på flere måder

  • Talemådens konkrete, overførte betydning, fx: “Man skal ikke sælge skindet før bjørnen er skudt” – som jo betyder at man ikke skal love nogen noget, som man ikke er ved om man kan holde. Dette tema kan man vælge som udgangspunkt til en sang. Og så kan man vælge om selve talemåden skal med i sangen eller om den alene skal fungere som inspiration.
  • Talemåden tages helt bogstaveligt/billedligt, fx: “Små gryder har også ører”. Her er betydningen jo at man skal passe på hvad man taler højt om når der er børn til stede. De forstår måske mere end man tror. Men prøv lige at se det for dig: En flok små gryder med ører – og ansigter. Hvad kan sådan nogle væsner mon komme ud for af skøre eventyr? Hermed en idé til en vrøvle-sang.
  • Talemåden bruges som afsæt til en associationsrække, fx: “At have ild i røven”. Prøv at se hvilke idéer der dukker op, når associationerne får frit løb. Lur mig om ikke der dukker noget op, som kan ende med at blive en glimrende sang.

Jeg bruger selvfølgelig også talemåder i min egen sangskrivning

Når jeg besøger en klasse, spiller jeg ofte sangen Sparekniven (Helt ind til benet). Undervejs får eleverne til opgave at spotte nogle af de mange talemåder der findes i sangen. I denne sang har jeg nemlig kørt den helt ud og baseret hele teksten på talemåder, som bliver tvistet i forskellige retninger. Og det er en temmelig bloddryppende omgang når Den skarpeste kniv i skuffen Skærer igennem og kommer Helt ind til benet – der hvor det gør ondt…

Det er nok ikke altid det vil fungere at bruge så mange talemåder i samme sang. I denne her sang fungerer det godt, i andre sange ville det blive for meget af det gode. Den slags må naturligvis afhænge af konteksten i hver enkelt sang. Prøv jer frem og se hvad I får af gode idéer, når I slipper fantasien løs. (I øvrigt også en talemåde med potentiale: Hvordan ser fantasien egentlig ud når den er sluppet løs? Hvad er den sluppet løs fra? Har den stakkels fantasi siddet i bur…?)

Lyt selv med her. Hvor mange talemåder når du at fange i Sparekniven (Helt ind til benet)? Og hvad betyder de egentlig…?

 

Sparekniven (Helt ind til benet) blev spillet første gang under Folkemødet i Allinge i 2015, mens der var folketings-valgkamp. Sangen, som er min første og indtil videre eneste ol’ school protestsang, fik den følgende sommer en fornem hitlisteplacering på Chartbase’s Top 10, hvor den overhalede Kim Larsen.  

Læs også om hvad der drev mig til at skrive denne sang…

About June Beltoft

Songwriter and musician
Bookmark the permalink.

Comments are closed